دکتر علیرضا مومنی

دانشجویان کارشناسی مدیریت فرهنگی واحد۱۱

دکتر علیرضا مومنی

دانشجویان کارشناسی مدیریت فرهنگی واحد۱۱

درس:
رفتار شناسی فرهنگی ایرانیان
شبکه های اجتماعی
مدیریت کسب وکار وبهره وری
آسیب شناسی فرهنگی واجتماعی
تهیه و تنظیم:زهرا عابدی شمس آبادی

وب چیست وانواع آن

جمعه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۳۵ ب.ظ
وب چیست:                                                                          

وب جزیی از اینترنت است.وب مخزنی از صفحات اینترنتی است که هر یک دارای آدرس مشخص هستند و توسط آن آدرس ها مسیر یابی یا یافته می گردند و کاربری که به شبکه اینترنت متصل شده (کامپیوتر آن ها جزو کامپیوتر های دیگر اینترنت قرار گرفته است) میتوانند با نوشتن آدرس صفحه ای از وب بر روی نوار آدرس مرورگر خود به صفحه وب مورد نظر که در مخزن صفحات وب در اینترنت قرار دارد دسترسی یابد وب توسط تیم برزلی با نام شبکه گسترده جهانی  worldwideweb اختراع گشت و تا قبل از ان مفهوم ارتباط اینترنتی تنها منوط به ارسال و دریافت اطلاعات به صورت مستقیم از یک کاربر به کاربر دیگر بوده است. اما با ظهور وب فضا یا محدوده ای ایجاد گشت که کاربران در این فضا اطلاعات و دیتا های خود را قرار می دادند و این فضا ها به فضا های کوچکتری به نام صفحات تقسیم می گشتند و هر صفحه دارای آدرس منحصر به فردی بود. کاربران دیگرازطریق تایپ ادرس دربرنامه های مرورگری مانند اینترنت امکان مشاهده و بازدید ان صفحه که حاوی اطلاعاتی از نوع متن عکس یا چیزهای شبیه ان است را پیدا می کردند. ادرس صفحات وب شامل 4 بخش پروتکل که همانhttp یعنی (دریافت یا ارسال اطلاعات) بخش www که اشاره به شبه ی گشترده ی جهانی دارد نام دامنه که همان نام سایت و یا صفحه است که اطلاعات در آن است و بخش آخر پسوند دامنه که به .comیا .net و... حتم

می شود.

این چهار بخش اشاره به مکانی در وب دارد که آن صفحه ی اینترنتی در آن قرار داده شده و حاوی اطلاعاتی به زبان HTMI می باشد.

با وصل شدن شما به سرور ارائه دهنده سرویس اینترنتی شما جزو میلیون ها کامپیوتر موجود در اینترنت قرار میگیرید و با تایپ آدرس یکی از صفحات وب در مرورگر خود به جمع استفاده کنندگان وب می پیوندید. با این توصیف می توان گفت وب چیزی است در دل اینترنت و وب بدون اینترنت معنا نمیابد اما اینترنت خود بدون وب همچنان کار ارتباط میان کاربران را انجام میدهد.

وب مجموعه ای بسیار عظیم از اطلاعات است که به صورت صفحات وب در رایانه هایی که در سراسر جهان قرار دارند و سرویس دهنده ی وب نامیده می شوند و نگهداری می شوند، صفحات وب دارای انواع داده ها از قبیل: متن، صدا، تصویر، نقاشی متحرک و غیره می باشند.

انواع وب :

وب 1 : اطلاعات دستی تبدیل به اطلاعات الکترونیکی شد یعنی همه چیز را از روی کاغذ به اطلاعات الکترونیکی تبدیل کنیم.

وب 2 :خود ما تولید کننده ی پیام شدیم . به ان دسته از فناوریهای اطلاق می شود که امکان مشارکت کاربرد تولید محتوای وب اشتراک گذاری اطلاعات شامل متن ، عکس ، فیلم ، پیوند فایل وهرگونه داده را فراهم می اورند .

وب 3 : وب معنایی است یعنی شبکه ای از اطلاعات در مقیاس جهانی است به نحوی است که پردازش انها توسط ماشین ها به سادگی امکان پذیر است . وب معنایی شیوه ای برای ایجاد یک وب است که در ان رایانه ها می توانند از شبکه ای از داده های منبع استفاده کرده آن ها را تعبیرتحلیل و پردازش کرده و به کاربر ارائه نماید.

وب 4 : تکنولوزی با بدن ما ادغام می شود . مثل موبایل یا سا عت های مچی.

چگونگی شکل شکل گیری شبکه اجتماعی :

 

شبکه اجتماعی این شبکه های مجازی عمدتا از افراد یا سازمان تشکیل می شوند این کاربران در چند گروه اجتماعی مانند دوستان ، خویشامندان ، فعالیتهای اقتصادی ، تجاری ، تبادل ایده و... به هم مرتبط می شوند . مفهوم شبکه اجتماعی اولین بار در سال 1940 در حوزه مطالعات انسان شناسی توسط راد کلیف براون معرفی شد. مفهوم شبکه براین حقیقت تاکید دارد که هر فرد گره های ارتباطی با دیکر افراد دار

امروزهارتباطات وتعامل افراد تا اندازه قابل توجهی به فضای مجازی گسترش یافته است. دامنهاین تعاملاتوارتباطات فراتر از ایمیل وچت روم ها ووبلاگ نویسی رفته است. شبکه  های اجتماعی را می توان به دو دسته غیر مجازی ومجازی تقسیم کرد.در حال حاضر شبکه های اجتماعی مجازی  به شکلی جامع تر و گسترده تراین اقدامات راانجام می دهند. شبکه های اجتماعی مجازی با توجه به قابلیتها توانا ییهای منحصر به فرد خود از جمله اطلاع رسانی ،اگاه سازی،تقویت گسترش ارتباطات میان افراد،قدرت بسیج کنندگی در حوزه های مختلف اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،وغیره نقش بسیار مهم وغیر قابل انکاری را ایفا می کنند.

شبکه های اجتماعی غیر مجازی شبکه های هستند که توسط مجموعه ای از افراد وگروه های به هم پیوسته در محیط اجتماعی عمل می کنند. اما شبکه های اجتماعی مجازی محصول وب دو هستندوب دو ان دسته از فناوریهای اطلاق می شود که امکان مشارکت کاربر در تولید محتوای وب اشترک گذاری اطلاعات شامل متن وعکس وفیلم وغیره را فراهم می اورند.

در اواسط دهه 1950 مفهوم شبکه اجتماعی توسط بوت وبارنز مورد استفاده قرار گرفت وی مدعی است که میان اجزای مختلف جامعه چه در سطح خرد وچه در سطح کلان شبکه های تعاملی وجود دارد. مفهوم شبکه بر این حقیقت تاکید دارد که هر فرد گره های ارتباطی با دیگر افراد دارد. با افرادی که هر کدام از انها به نوبه خود به عده ی کم ،متوسط یا زیادی از  

دیگران گره خورده اند .

شبکه اجتماعی سایتی است که در مرحله ی اول به افراد و سازمان ها امکان می دهد صفحات خود را روی آن درست کنند و در مرحله ی دوم اجازه می دهد این صفحات بر اساس مشترکات گوناگون به هم متصل شود.

شبکه های اجتماعی به مجموع از وب سایت های مبتنی بر فناوری وب دو گفته می شود که با قابلیت ایجاد شبکه و ارتباطات مجازی تعاملی در فضای سایبر به اثر گذاری بر سایت های رسمی می پردازد.

 

منبع:وب سایت نویا Noya

فصلنامه تحقیقات سیاسی بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرضا،ابراهیم انوشه استادیار 

تدوین و گرد آورنده:شهره باباپور لامعی

  • ik ioio

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی